Rozšiřte náš tým

Automapa Allianz znovu radí, kde zpomalit

Nejrizikovějším místem v celé ČR se v letech 2018–2020 stala křižovatka severovýchodně od Hodonína. Jihomoravský kraj se v černé statistice objevil také na třetím místě. Na druhém skončila křižovatka v Ústí nad Labem. Allianz pojišťovna vydává již 11 let v řadě přehled nejrizikovějších úseků na silnicích v ČR za poslední tři roky a nyní přichází s novými daty.

Foto: Rico Löb (Pixabay)

Aktualizovaná analýza vychází z databáze všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Pracuje s místy nejčastějších dopravních nehod s následky na zdraví v letech 2018–2020. Posuzovány byly havárie na dálnicích a silnicích I. třídy.

Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Automapy Allianz bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé dopravní nehody s vážnými zdravotními následky a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 200 metrů.

Pro určení pořadí žebříčku byl důležitý zaprvé počet nehod, při kterých ve vybraném úseku došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění; počet nehod s jakýmkoli jiným zraněním; počet osob, které utrpěly při těchto nehodách smrtelné nebo těžké zranění; počet osob s lehkým zraněním; a počet ostatních nehod v dané lokalitě. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté Allianz sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.

Dále bylo ve 13 krajích (tj. všech kromě Hl. města Prahy) identifikováno vždy po pěti nejzávažnějších lokalitách. Celkem bylo posuzováno 65 nehodových lokalit, kde došlo k 407 dopravním nehodám s následky na zdraví a 610 nehodám celkem, z toho k 184 nehodám s úmrtím nebo těžkým zraněním.

Nejhůře dopadl Jihomoravský kraj, umístil se na 1., 3. a 16. místě

Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byla v letech 2018–2020 křižovatka severovýchodně od Hodonína – tam, kde se ulice Měšťanská potkává se silnicí I/55. V posledních třech letech se zde stalo celkem 17 nehod, z toho tři vážné se třemi úmrtími a dvěma těžkými zraněními. Lehce se při nich zranilo 25 osob.

Na druhém místě skončila křižovatka poblíž železničního mostu v ulici Přístavní v Ústí nad Labem. Zde se v letech 2018–2020 stalo celkem 38 nehod se třemi vážnými zraněními. Z celkem 15 nehod si lidé odnesli zdravotní následky – lehce se zde zranilo 32 osob.

Druhým nejrizikovějším místem v Jihomoravském kraji a třetím v ČR se stal nájezd na silnici I/23 v katastru obce Ostrovačice, několik kilometrů východně od Brna. Silnice I/23 v této lokalitě tvoří přivaděč k dálnici D1. Poblíž Rosic se v posledních třech letech staly tři vážné nehody, čtyři lidé se zde těžce zranili. Za poslední tři roky se zde celkem odehrálo 18 nehod.

Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2018–2020

V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadly kraje Jihomoravský, Jihočeský, Moravskoslezský, Středočeský a Ústecký, které jsou za období 2018–2020 zastoupeny každý hned třikrát. Oproti tomu se pět krajů tentokrát v TOP 20 vůbec neumístilo.

PořadíSilniceKrajOkresNehody se zraněnímZraněné osobyKatastr
SZTZLZ
01I/55JihomoravskýHO153225Hodonín
02I/30ÚsteckýUL150332Ústí nad Labem
03I/23JihomoravskýBO140423Ostrovačice
04I/3StředočeskýBN140327Benešov
05I/30ÚsteckýUL140217Všebořice
06I/39JihočeskýCK130316Zlatá Koruna
07I/4JihočeskýPI110315Lety
08I/4JihočeskýPI104310Třebkov
09I/45MoravskoslezskýBR104114Nové Heřminovy
10I/11MoravskoslezskýKI10127Horní Těrlicko
11I/2StředočeskýBN101113Benešov
12I/9LibereckýCL100221Jestřebí
13I/20PlzeňskýPM90211Nezbavětice
14I/33PlzeňskýDO81313Staňkov-město
15I/13ÚsteckýCV8037Klášterec nad Ohří
16I/52JihomoravskýBO80211Pohořelice
nad Jihlavou
17I/58MoravskoslezskýNJ8028Lichnov
18I/44OlomouckýSU7224Kouty nad Desnou
19I/2StředočeskýKH7034Suchdol
20I/9LibereckýCL7035Česká Lípa

Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění.

Častá chyba? Nedání přednosti v jízdě

„Hlavní příčinou dopravních nehod s vážnými osobními následky bylo dle evidence Policie ČR nedání přednosti v jízdě. Druhou nejvíce se vyskytující příčinou je nepřiměřená rychlost jízdy,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Automapy Allianz podílí.

Hlavní příčiny vzniku zkoumaných 610 nehod
nedání přednosti v jízdě241
nepřiměřená rychlost jízdy164
nesprávný způsob jízdy (např. po nesprávné straně vozovky, vyhýbání se bez odstupu, nedodržení bezpečné vzdálenosti)162
nesprávné předjíždění12
ostatní (např. technická závada, nehody nezaviněné řidičem)31

Zdroj: Allianz pojišťovna.

18.04. 2024

© Vítovec corp. a.s.




Pojištění pro podnikatele

Podnikání přináší celou řadu rizik.
Pomůžeme Vám je eliminovat.

Pojištění pro občany

Buďte odpovědní k sobě i k svým blízkým. Připravte se na životní zkoušky.