Nehoda zaviněná vlastní chybou, odcizení vozu, kroupy či poškrábané auto. To jsou nepříjemnosti, které potkají čas od času takřka každého řidiče. Jejich oprava vyjde majitele vozu na desetitisíce, v případě krádeže vozu škoda šplhá až do statisíců. Majitelé aut by proto měli myslet vedle povinného ručení také na sjednání vhodného havarijního pojištění, které jim s uvedenými situacemi pomůže. Klienti si jej však často sjednají jen pro případ krádeže auta a další rizika, jako je právě vandalismus, živelné pohromy nebo střet se zvěří, opomíjejí.
Havarijní pojištění sice není tak jako povinné ručení stanoveno zákonem, majitele vozu ale ochrání před nečekanými výdaji a ušetří jim nervy. „Z našich zkušeností víme, že řidiči na havarijní pojištění myslí, často jej ale sjednají jen v omezené podobě. Dávají přednost pojištění proti krádeži vozu před pojištěním proti vandalismu, střetu se zvěří či živelnými pohromami. Ukradený vůz je bezpochyby velká finanční zátěž, ale i vandalismus může přijít na pěknou sumu. Navíc je potřeba počítat s tím, že pachatele, na kterém by částku šlo vymáhat, se v mnoha případech nepodaří dostihnout,“ říká Vanda Kýpeť, produktová manažerka Slavia pojišťovny. Pokud v takových případech nemá majitel vozu sjednané havarijní pojištění, platí si opravu škod sám. Stejně nemalé škody jako vandalismus dokáže napáchat i počasí či srážka s divokou zvěří. Například poškození vozu kroupami může vyjít až na 50 000 Kč, střet se srnkou na 45 000 Kč.
Méně odcizených vozů, více ukradených součástek
Ze statistik Policie ČR a jejího meziročního srovnání vyplývá, že v roce 2017 bylo ukradeno méně vozidel než v letech předchozích. Zatímco v roce 2016 bylo odcizeno 4 920 dvoustopých motorových vozidel, v minulém roce jich bylo ukradeno 3 594. Oproti tomu narostl počet krádeží součástek motorových vozidel, a to z 3 814 na 4 191 (zdroj: statistiky Policie ČR). Vůbec nejčastěji (13 121 krádeží v roce 2017) se ale zloději zaměřují na věci uvnitř vozu, ke kterým se dostanou jak po poškození vozidla (rozbití okna), tak s jeho minimálním zničením. Řidiči by proto měli vždy být obezřetní a nenechávat cenné věci uvnitř vozu a myslet na jeho adekvátní zabezpečení. „Zatímco vozů se kradlo méně, zájem o díly u zlodějů naopak stoupl. Vandalismus, ať už v podobě poškrábaného laku, ukradených kol či poškození oken, je typicky nejvíce rozšířený ve velkých městech. Pojistné události tohoto typu evidujeme především v Praze, Brně či Ostravě. Nejčastěji k nim dochází na větších sídlištích, kde není vůz možné zaparkovat do garáže a zároveň na něj majitel často nemá výhled. Je tak ideálním terčem vandalů,“ přibližuje Vanda Kýpeť. Z aut se zloději nejčastěji zaměřují na v České republice rozšířené značky, a to především vozy Škoda, Volkswagen a Ford. Z automobilů značky Škoda lákají jejich pozornost především modely Octavia, Fabia a Felicia. „Mezi nejčastější formy vandalismu, které Slavia pojišťovna v uplynulém roce evidovala, se řadí poškrábání vozidla, a to nejčastěji klíči. Tento typ poškození tvoří až 80 % všech pojistných událostí v rámci vandalismu. Další z podob vandalismu, které evidujeme, jsou rozbitá skla, ukopnutá zrcátka, ohnuté stěrače, ukradená kola, ukradené díly či odcizené kovové znáčky vozu,“ konstatuje Vanda Kýpeť a dodává, že průměrná škoda na voze způsobená vandalismem se pohybuje okolo 25 000 Kč.