Rozšiřte náš tým

Jak postupovat při řešení škodních událostí

Pojistné události vždy naruší běžný život. V zájmu pojištěného, ale i pojišťovny je, aby byly škody co nejrychleji zlikvidovány. Abychom naplnění tohoto cíle maximálně podpořili, sestavili jsme návod, jak se v případě pojistné události chovat a co udělat.

Foto: Jim Witkowski (Unsplash)

Dokumentace škod

Prvním krokem při řešení pojistné události je vždy detailní seznámení se s důsledky pojistné události, identifikace a zdokumentování všech viditelných škod, a to ve stavu, v jakém se poškozený majetek či vozidlo nacházelo, když pojištěný na místo přišel.

Fotodokumentace

K zaznamenání škod nejlépe slouží fotodokumentace. Stačí samozřejmě fotografie pořídit mobilem. Každopádně platí, že fotografií nikdy není dost a jejich případné pozdější doplňování je komplikované (toto upozornění se samozřejmě netýká škod zjištěných později). Při pořizování fotodokumentace je vždy třeba zaznamenat jak celkové pohledy, které likvidátorovi umožní, aby se seznámil s celkovou situací, tak detaily, jež naopak dokonale zdokumentují konkrétní škody.

Situační plánky

Není-li možné škody detailně prezentovat ve formě fotografií, lze fotodokumentaci doplnit o situační plánky, které v kombinaci s fotografiemi jasně identifikují důsledky škodní události. Situační plánky je samozřejmě možné rozšířit o popis situace tak, aby likvidátor či technik pojišťovny pochopil situaci.

Nahlášení škody

Ač většina pojišťoven ve svých návodech jako první krok uvádí nahlášení škody, podle našich zkušeností je přílišná horlivost při nahlašování škod spíše kontraproduktivní. Je samozřejmě pochopitelné, že pojištěný chce škodu nahlásit co nejdříve. Jenže zbytečný spěch se může negativně odrazit při likvidaci škody. Navíc, když seznam škod vč. jejich dokumentace ještě neexistuje.

Pro nahlášení doporučují pojišťovny využít telefonní kontakt nebo kontaktní formulář. My doporučujeme kontaktovat interní specialisty – likvidátory -, kteří se nejprve seznámí se všemi potřebnými informacemi, doptají se na důležité detaily a případně poradí a pomohou při zpracovávání podkladů pro pojišťovnu. Teprve následně škodu nahlásí.

Vzhledem k tomu, že rychlost likvidace škod může záviset na kvalitě dokumentace a popisu, doporučujeme nespoléhat se na sebe a využít zkušenosti a znalosti našich expertů. Našim klientům podporu a poradenství při likvidaci škodních událostí poskytujeme zdarma!

Popis a dokumentace škod

Dojde-li při pojistné události k poškození movitých věcí (nábytek, elektrospotřebiče, osobní věci apod.) je třeba pořídit jejich seznam.

Pokud jsou poškozeny stavební součásti (např. podlaha, střecha nebo fasáda), doporučujeme pořídit nákres, ve kterém budou uvedeny rozměry jednotlivých stavebních součástí a případně také počet kusů a materiál poškozených součástí.

Při poškození vedlejších staveb (ploty, skleníky, zahradní domky, garáže apod.) opět doporučujeme sestavit situační plánek s rozměry, počty kusů a materiály, ze kterých byly postaveny.

Je-li známa hodnota poškozeného majetku nebo je k dispozici odhad nákladů na opravu, doporučujeme tyto údaje sdělit pojišťovně, resp. našemu internímu likvidátorovi.

Odklízení škod

Po zdokumentování škod je možné začít s jejich odstraňováním (je-li to možné doporučujeme poškozené věci až do ukončení likvidace nevyhazovat).

Pokud pojišťovna vyžaduje prohlídku, je třeba s úklidem vyčkat do návštěvy likvidátora či technika, který zdokumentuje škody podle potřeb pojišťovny.

Hrozí-li rozšíření škod, případně následná poškození či ohrožení zdraví nebo jiného majetku, je možné začít odklízet škody hned po jejich zdokumentování.

Postup podle jednotlivých živelních pohrom

Pro všechny škody způsobené živelními událostmi platí základní pravidla pro jejich zdokumentování. Lišit se mohou v dalším postupu relevantním pro konkrétní příčinu pojistné události.

Vichřice / tornádo

Za vichřici je považováno proudění vzduchu o rychlosti 75 km/h a více. Informaci o síle větru na konkrétním místě pojišťovny ověřují u smluvních meteorologických služeb. V případě, že dojde k rozsáhlému poškození (např. zničená celá střecha, narušení celé konstrukce nemovitosti) doporučujeme neprodleně kontaktovat naše specialisty.

Po zdokumentování je možné začít škody odstraňovat, pokud si pojišťovna nevyžádá návštěvu technika.

Krupobití

Důsledky krupobití je třeba zdokumentovat co nejdříve po jejich vzniku. Důležité je  vždy důkladně zkontrolovat celou nemovitost (fasádu, okenní rámy, skleník, střechu atd.), pro zjištění všech vzniklých škod.

Povodeň / záplava

Při likvidaci škod vzniklých zaplavením nemovitostí využívají některé pojišťovny specializované sanační firmy, které zajistí vysoušení a veškerou se škodou související administrativu. Zahájení úklidových prací vždy doporučujeme prostřednictvím našich specialistů konzultovat s pojišťovnou. Například u některých zaplavených nemovitostí může při uspěchaném vysoušení dojít k poškození zdí či konstrukce.

Atmosférické srážky

V případě vniknutí deště do stavebních konstrukcí a interiéru nemovitosti doporučují pojišťovny využít pro vysoušení jejich sanační firmy.

Tíha a tlak sněhu

Dokumentaci je třeba pořídit co možná nejdříve, ideálně tak, aby bylo jasné, že množství sněhu, který způsobil škodu, bylo skutečně nadstandardní.

Požáry

V případě požáru je vždy nutné nejdříve volat hasiče. Dokonce  i v případě úspěšného uhašení. Bez ohledání, resp. zásahu hasičů pojišťovna může odmítnout škodu uhradit.

08.10. 2024

© Vítovec corp. a.s.




Pojištění pro podnikatele

Podnikání přináší celou řadu rizik.
Pomůžeme Vám je eliminovat.

Pojištění pro občany

Buďte odpovědní k sobě i k svým blízkým. Připravte se na životní zkoušky.