Rozšiřte náš tým

Seat Ibiza – 33 let na trhu, nová generace za dveřmi

Automobilka Seat sotva před několika dny představila úplně novou (pátou) generaci modelu Ibiza. Už tak významný okamžik (nové modely se přece jen neuvádějí každý den) navíc podtrhl velmi zajímavý fakt zmiňovaný v kampani: Seat Ibiza se vyrábí už 33 let.

A jaké že novinka přináší změny? Velmi trefně je popsal server iDNES.cz: Je velmi pohledný. Ovšem překvapí na něm především jiné dvě věci – je nečekaně prostorný a na první dojem je to příjemné „normální“ auto. Co dodat. Snad jen, že se už moc těšíme, až novinka dorazí do českých showroomů, tedy i k našim partnerům – společnostem Autocentrum Jan Šmucler a Pyramida Průhonice.

33 let na trhu

33 let je z hlediska lidského života poměrně dlouhá doba. Z pohledu života běžného osobního automobilu je však ještě delší – většina vozů vyrobených před 33 lety už dávno skončila na vrakovištích.

Za posledních 33 let se stalo hodně věcí. Mimo jiné byly na trh uvedeny čtyř generace Seatů Ibiza (prodalo se více než 5,4 milionu kusů). Letos, tedy v okamžiku, kdy se model dožívá “Kristových let”, uvede automobilka na trh generaci pátou. A podle prvotních ohlasů médií a odborníků se dá očekávat, že by mohla být úspěšná.

33 let na trhu stojí za trochu rekapitulace. A protože chceme rekapitulovat historii jednoho modelu auta, nezbyde nám asi jiná možnost, než si o jednotlivých generacích něco říct, resp. si je představit na fotografiích. A k tomu přidat pár zajímavostí.

První model Seatu Ibiza se na trh dostal v roce 1984. V roce, kdy Michael Jackson vydal superúspěšné album Thriller a na plátnech kin měly premiéru takové filmy, jako Ghostbusters či Indiana Jones.

První generaci Ibizy navrhl designér Giorgetto Giugiaro (Italdesign). A za zajímavé lze jistě brát i to, že na návrhu motorů pro Ibizu spolupracovala automobilka Porsche.

Seat Ibiza se od začátku vyrábí v továrně ve španělské Barceloně. V současné době sjíždí z výrobních linek 700 nových aut denně. Osmdesát procent z nich je určeno na export. Vyváží se do 75 zemí.

Montáž aut zajišťuje zhruba 700 robotů, které – samozřejmě pod vedením lidí – sestaví asi 3.000 součástek. Auto přitom na výrobní lince “najezdí” 12 kilometrů. Od roku 1984 bylo na nové Ibizy spotřebováno celkem 70 milionů kilogramů barvy.

Ibiza byla oficiálním automobilem olympiády v Barceloně (1992). A v letech 1996 až 1998 se rallyový speciál účastnil světového šampionátu v kategorii do 2.000 ccm.

Co dodat?

Ibiza je nejúspěšnějším modelem automobilky Seat. Takže se sluší popřát nové generaci, aby se jí vedlo alespoň stejně dobře, jako těm předchozím.

04.12. 2020

© Vítovec corp. a.s.




Pojištění pro podnikatele

Podnikání přináší celou řadu rizik.
Pomůžeme Vám je eliminovat.

Pojištění pro občany

Buďte odpovědní k sobě i k svým blízkým. Připravte se na životní zkoušky.