Možná jste se už setkali s tím, že vám váš pojišťovací specialista nabízel k autopojištění připojištění úrazu posádky vozidla nebo vás jako jeho řidiče. Ano, tuto variantu některé pojišťovny nabízí. Vyplatí se však?
Pojištění motorových vozidel tvoří tři de facto samostatné produkty:
- pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel (povinné ručení);
- havarijní pojištění;
- doplňková pojištění.
Doplňková pojištění zahrnují například pojištění přímé likvidace (tomuto a dalším souvisejícím tématům se budeme věnovat příští týden), pojištění poškození či ztráty zavazadel nebo už zmiňované úrazové pojištění posádky nebo řidiče.
Vyplatí se úrazové (při)pojištění?
Úrazové pojištění nabízí k autopojištění jako jedno z možných doplňkových pojištění, resp. připojištění většina pojišťoven. Krytí rizika úrazu v rámci tohoto typu pojištění na první pohled i dává smysl: Následky nehod mohou být značné a riziko zranění je třeba vždy brát vážně. Jenže…
Připojištění úrazu v rámci autopojištění lze rozdělit do dvou zcela samostatných entit:
- úrazové pojištění převážených osob;
- úrazové pojištění řidiče.
A odpověď na otázku, zda se vyplatí, zní u každé skupiny jinak.
Zatímco úrazové pojištění přepravovaných osob zajišťuje povinné ručení a lze tedy prohlásit, že toto připojištění nedává pro provozovatele vozidla valný smysl, u úrazového pojištění řidiče už takto jednoznačný soud neplatí.
Řidič – je-li majitelem vozidla, resp. plátcem pojistného – si může úraz (zpravidla tedy smrt úrazem, trvalé následky úrazu a denní odškodné) při nehodě jím řízeného vozidla pojistit v rámci běžného úrazového pojištění. A kromě faktu, že jej takové pojištění chrání i když vozidlo zrovna neřídí, s velkou pravděpodobností získá i výhodnější podmínky, potažmo vyšší rozsah krytí rizik.