Ztráta nebo krádež platební karty patří mezi události, které dokáží velmi znepříjemnit život v domovském zemi. O pobytu v zahraničí ani nemluvě. Abychom – v souladu s naší filozofií – poskytli klientům co možná nejvíc informací, nabízíme vám přehledný návod, jak se před podobnými událostmi chránit, případně, jak v takových případech postupovat.

Na nic nečekejte a blokujte
Okamžitě po zjištění, že kartu nemáte, kontaktujte vaši banku a kartu zablokujte. Praxe ukazuje, že někteří takto postižení lidé blokaci odkládají v naději, že kartu ještě najdou. Tento postup zásadně nedoporučujeme už proto, že je mnohem jednodušší (a levnější) blokaci karty zrušit než řešit neoprávněné transakce.
Platební karty je možné znefunkčnit hned několika způsoby:
přes mobilní bankovnictví – tuto variantu nabízí většina bank s tím, že v některých případech lze kartu zablokovat (zamknout) dočasně;
přes internetové bankovnictví – blokace platební karty je možná také přes webové rozhraní, kde některé banky umožňují i jejich další nastavení;
telefonicky – na telefonním čísle pro blokaci karet, které naleznete na webových stránkách konkrétní banky (doporučujeme si toto telefonní číslo uložit do telefonu, abyste jej měli k dispozici okamžitě);
osobně na pobočce banky – tato varianta je dostupná primárně v ČR.
Poznamenejte si podezřelé platby
Po zablokování karty doporučujeme v mobilním či internetovém bankovnictví prozkoumat poslední transakce. Pokud přitom zjistíte platby, které jste neprováděli, poznamenejte si je pro budoucí reklamace. Čím dříve tuto kontrolu provedete, tím je pravděpodobnější, že si budete pamatovat, kde jste kartou platili a předejdete zbytečným reklamacím.
V souvislosti s přehledem plateb je vhodné poznamenat, že většina bank umožňuje nastavit notifikace pohybů na účtu (přes mobilní aplikaci nebo SMS), díky nimž lze krádež či ztrátu karty odhalit dříve než běžným “provozem”.
Krádež nahlaste policii
V případě, že máte podezření, že vám byla karta odcizena, je vhodné případ nahlásit místní policii. Protokol o krádeži se bude hodit při jednání s bankou o náhradě neoprávněných plateb.
Pozor, v některých zemích může být nahlášení krádeže místní policii podmínkou pro uplatnění náhrady škody z cestovního pojištění.
Kontaktujte pojišťovnu
Pokud jste si sjednali pro pobyt v zahraničí cestovní pojištění, kontaktujte asistenční službu (podobně jako v případě čísla pro blokace karet doporučujeme mít toto číslo uložené v telefonu). Většina pojištění kryje také ztrátu dokladů a platebních karet, v některých případech také neoprávněné transakce.
Asistenční služba může poskytnout doporučení specifická pro danou situaci a lokalitu.