Prasklé přední sklo je jednou z nejběžnějších škod na automobilech. Je dobré vědět, že i když k poškození dojde odlétnutým kamínkem od jiného vozidla, jehož registrační značku řidič pojišťovně uvede, nestačí to na vyřízení škody z povinného ručení „viníka“. Ke garantovanému pokrytí nákladů na opravu nebo výměnu skla je zapotřebí sjednat připojištění autoskla.
Důkazní břemeno
Velmi mnoho pojistných podvodů se podle statistik bohužel odehrávalo právě v oblasti poškození čelních skel. Pojišťovny jsou proto v procesu proplácení tohoto druhu škod obezřetné. K přiznání pojistného plnění z titulu povinného ručení musí mít pojišťovna absolutně průkazné doklady. Důkazní břemeno je na poškozeném. Pokud ten není schopen nezpochybnitelně prokázat (například videem z palubní kamery), kdo neúmyslně škodu přivodil, z povinného ručení poškození čelního skla hradit nelze.
Jak získat jistotu, že škoda na skle bude proplacena?
Z vlastního povinného ručení nikdy oprava skla uhrazena nebude, protože jde o pojištění škod způsobených jiným motoristům. V havarijního pojištění, má-li ho klient sjednáno, vyřídí pojišťovna škodu na skle, vznikne-li havárií nebo kolizí se zvířetem na silnici spolu s dalšími škodami na vozidle, ale například poškození pádem předmětu na autosklo při vichřici už nikoli.
Pro případ nejčastější škody, tedy rozbití skla odlétnutým kaménkem je třeba autosklo připojistit. Jde o nejběžnější doplňkové pojištění, které si motoristé sjednávají pro své auto. Je užitečné i v případě škody způsobené živly (vichřice), řidčeji i pro případ krádeže.
A že se takové připojištění čelního skla opravdu vyplatí, by mohli potvrdit mnozí řidiči, kteří ho už využili: moderní skla vozidel vyšší třídy s výbavou, jako jsou vyhřívání, senzory nebo kamera, mohou stát okolo 50 tisíc korun. Autobusová čelní skla stojí běžně přes 100 000 korun. Argumentem pro sjednání připojištění autoskla je i nižší spoluúčast a fakt, že po škodě klient nepřichází o bonus.
Vstup do připojištění skel
Sjednává-li klient připojištění skel na ojeté auto, je zapotřebí nejprve doložit, že na vstupu do pojištění jsou v pořádku. To lze provést buď prohlídkou u pojistitele, ale například v UNIQA je možné tento krok udělat i díky distančnímu řešení ve speciální aplikaci, kam se zákazník přihlásí a pomocí mobilu nasnímá plochu skla. Záznam se odesílá do pojišťovny a není zapotřebí osobní návštěvy. U pojištění nových aut se prohlídky neprovádí.
Podmínky na začátku pojištění jsou v různých pojišťovnách rozdílné – některé vyžadují čekací dobu bez pojistné ochrany, jiné mají vysokou spoluúčast, aby nedocházelo k podvodům. UNIQA do provedení prohlídky poskytuje pojistnou ochranu s 90% spoluúčastí z částky škody, od okamžiku prohlídky bez závad je pojistná ochrana platná s dohodnutou spoluúčastí ve smlouvě. Ta činí standardně 500 korun v případě nutné výměny skla při škodě a 0 korun v případě opravy poškození tzv. zcelením.
Pojistné částky
Stanovení přiměřené pojistné částky, která je současně limitem pojistného plnění, je velmi důležité, protože cenové rozdíly mezi autoskly jsou značné. Pojistnou částku si stanovuje klient, ale pojišťovna má přehled o cenách a může klientovi pomoci. Například systém na sjednání pojištění UNIQA upozorní během uzavírání pojištění na nedostatečnou částku a navrhne adekvátní. Klient může v UNIQA zvolit variantu Limit, což znamená konkrétní pojistnou částku (např. 10, 15 nebo 20 tisíc korun), anebo se rozhodne pro Standard (pojistná částka bez omezení).
Vyřízení škody
Dojde-li k poškození autoskla, doporučuje se využít smluvních servisů, jejichž seznam má například UNIQA na svém webu. Síť je dostatečně hustá pro každou adresu v ČR. K dispozici je i mobilní servis s dojezdem na místo určené klientem. Oprava ve smluvním servisu má tu výhodu, že jeho pracovníci vyřídí s pojišťovnou vše potřebné včetně proplacení. Klient uhradí jen sjednanou spoluúčast. Při náhradě skla se počítá s výměnou za plnohodnotný náhradní díl se všemi doplňky a parametry, jaké mělo poškozené sklo.
U krytí UNIQA typu Limit se používají pro výměnu tzv. aftermarketová skla, u Standard originální skla. Nicméně vzhledem k tomu, že aftermarketové díly (určené pro trh oprav) zpravidla vyrábí ty samé sklárny, jako značkové do prvovýroby aut, není třeba se obávat nedostatečné kvality.
Varianty pojištění skel na vozidle
Klient se může rozhodnout, zda si připojistí nejzranitelnější čelní sklo (nejčastější případ), anebo všechna obvodová skla (rovněž zadní a dveřní a případně střešní). V rámci havarijního pojištění lze pojistit i dražší světlomety (xenony) pro případ havárie nebo krádeže; připojištění skel se na ně proto nevztahuje.
Kdy nelze připojištění skel uplatnit (výluky)
Pojistná ochrana se nevztahuje na úmyslné škody. Není ji možné uplatnit ani při poškozeních způsobených neopatrností klienta (třeba škrabkou na led, nevhodným provozem vadných stěračů, případně pádem uvolněného nákladu ze střechy apod.).
Zdroj: UNIQA.